TRAMWAJE WARSZAWSKIE
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ


WAGON TYPU 112N


W 1995r. Konstal wyprodukował dla Warszawy wagon typu 112N. Był to pierwszy wyprodukowany w Polsce wagon niskopodłogowy (choć niska podłoga jest tylko w części wagonu). Jest to wagon przegubowy, dwuczłonowy, pudło wagonu jest konstrukcją spawaną z profili zamkniętych. Część niskopodłogowa (wysokość podłogi nad główką szyny 340mm) znajduje się w drugim członie na na wprost 3 drzwi, ma długość 2780mm (co stanowi 24% długości wagonu), oddzielona jest od części wysokopodłogowej trzema schodkami (o szerokości 60cm i wysokości 18cm każdy). Wagon otrzymał całkowicie nowy kształt przodu - zastosowano szybę panoramiczną co poprawia widoczność ze stanowiska motorniczego (niestety przy okazji nie pomyślano o estetyce). Sterowanie wagonem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak znajduje się w podłodze). Zastosowano 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych z napędami BODE i funkcją rewersowania.

Wagon ma 3 wózki napędowe (dwa skrajne 5NN i środkowy 5NN/1, różniące się sposobem odsprężynowania), zastosowano impulsowy układ rozruchu oparty na tyrystorach GTO, z 6 silnikami samoprzewietrzalnymi PRSZx64y/2 (prod. Elmor) o mocy 41,5 kW każdy oraz przetwornicą statyczną. We wnętrzu wagonu zastosowano siedzenia z miękkimi poduszkami i podłogę antypoślizgową, ściany wyłożono laminatami poliestrowymi, dzięki zwiększonej głębokości dachu zastosowano nowy system oświetlenia wnętrza (kasetony) oraz panele informacyjne.

Wagon został wpisany na stan 27.12.1995 (choć dotarł do Warszawy dopiero wiosną 1996r.) i przydzielony do zajezdni R-2 Praga. Początkowo kursował na liniach 2 i 7, okazał się jednak zbyt mały w stosunku do zapotrzebowania na tych liniach. 01.06.1997 wagon przenumerowano na 3001 (zmiana systemu numeracji). Przez kilka kolejnych lat kursował na linii 21 lub (sporadycznie) na linii 3, od maja 2002 (po usunięciu wyświetlaczy bocznych i zastąpieniu ich tradycyjnymi tablicami) pojawia się także na innych liniach obsługiwanych przez R-2 Praga. W trakcie eksploatacji dokonano kilku przeróbek m.in. poprawiono układ elektryczny i poszerzono schodki pomiędzy częścią nisko- i wysokopodłogową.

DANE TECHNICZNE
dane ogólne: długość szerokość wysokość masa liczba drzwi
  19650mm 2400mm 3360mm 26,0 t 4
dane ogólne: miejsc ogółem miejsc siedzących miejsc stojących wys. podłogi % niskiej podłogi
  204 25 179 890/340mm 24%
układ rozruchu rodzaj silników typ silników ilość silników moc godzinowa prędkość maksymalna
impulsowy (GTO) prądu stałego PRSZx64y/2 6 6 x 41,5kW 70 km/h
podwozie (wózki): rozstaw wózków rodzaj typ ilość rozstaw osi w wózku
  6400mm napędowe 5NN 2 1900mm
napędowy 5NN/1 1 1900mm

           
           


07.02.2004 NAPISZ DO AUTORA © MKM 101